Get Adobe Flash player

Besökare

Vi har 39 besökare och inga medlemmar online

Sponsorer

Nyheter - SSF

Nyheter - Båtliv

Båtlivs nyheter

Nyheter från Båtliv - Europas största båttidning
  • Sjöräddningssällskapet startar en räddningsstation på försök i Storsjön, Jämtland. - Det lokala engagemanget för att starta en station har varit mycket stort. Vi ser med glädje att många i hela Jämtland är intresserade av att bidra med ideella krafter, säger Andreas Arvidsson, operativ ledare på Sjöräddningssällskapet.

  • Bara några månader efter införandet av den lag som förbjuder tömning i hav och sjöar av fritidsbåtars toatankar är det dags för ännu en nyhet med fokus på att göra det enklare för båtägare att uppfylla lagen. Den nya generationen av Gobius gör att varje båtägare med endast en knapptryckning kan installera sin mätare. Båtägaren behöver inte funderar på vilken typ av tank han har eller vilket material tanken är gjord av.

  • När Galeon presenterar ritningarna av sin nya 500, designad av Tony Castro yacht design, är det en annorlunda och spännande båt som visas upp. Båten är utfällbar på flera platser och blir rena flytande plattformen en härlig sommardag.

Nyheter - SSRS

Sjöräddningssällskapet

Vad händer på sjoraddning.se.
  • Vi får samtal Kl 09,50 från en medlem med segelbåt som har fått motorhaveri.

  • Larm från JRCC (Sjö- och Flygräddningscentralen) angående en 13 meters motorbåt med tre personer ombord, som grundstött på Stavstensrevet. Avgått med Rescue Elsa Johansson och Rescue Skåre. Kort efter vår avgång meddelar JRCC att båten är loss från grundet, strax därefter att båten tar in mycket vatten. Rescue Skåre för över en dieseldriven pump och en besättningsman på haveristen. Pumpkapaciteten räcker inte så även en dieseldriven pump från Rescue Elsa Johansson sätts ombord tillsammans med ytterligare en besättningsman. Inte heller nu räcker pumpkapaciteten så haveristen kopplas långsides Rescue Elsa Johansson och en hydrauldriven länspump sätts i haveristen. Pumpkapaciteten är nu tillräcklig så båten kan bogseras till Trelleborg utan risk att den sjunker. Vi kontaktar räddningstjänsten iland så de kan bistå med pumpar, får även bekräftat att kranbil är på väg. Väl i Trelleborg fortsätter vi länsa tills kranbilen har kopplat den 15 ton tunga båten för att lyfta den upp på kajen. Klockan 01:00, efter en över 4 timmar lång insats är räddningsbåtarna åter vid kaj och redo för nya uppdrag.

  • Vi får samtal från en medlem med motorbåt som har fått motorhaveri. Medlemmen befinner sig vid Gula Hällen. Vi bemannar Rescue Ingegerd Ramstedt och beger oss mot platsen. Framme kopplar vi och bogserar till Arkösund.